Examenstress?!?!

headerrrr
Een artikel dat grotendeels op mezelf slaat maar misschien ook handig voor andere mensen die dit gaan lezen. De examens komen eraan en dit jaar ga ik hopelijk mijn HAVO examen halen. Tips en mijn belevingen voor het examenjaar en je examens.

Als eerst wil ik even beginnen met wat dingen over het examenjaar, dus als je het jaar begint:
– Het wordt druk, heel druk. Je moet echt proberen om alles op tijd af te hebben. Vergis je hier niet in, anders kom je het einde van het jaar jezelf echt tegen.
– Een beetje gelinkt aan het vorige punt, maar begin op tijd met je boekverslagen. Je krijgt mondelingen, dus is het handig om het op tijd af te hebben en zelf je boekverslagen te maken (en je boeken echt te lezen).
– Probeer goede cijfers te halen, als je aan het einde van het jaar goede cijfers hebt ga je rustiger je examens in.

Voor je examens:
– Begin op tijd met leren! Zo kun je in de lessen die je nog hebt vragen stellen als je iets niet begrijpt.
– Probeer niet te veel te stressen. (Al kan ik het wel begrijpen als je een beetje stress hebt).
– Maak oude oefenexamens (wat wij op school al in de lessen doen).

EXAMEN
Wat ik echt als tip wil geven:
Bestel een examenbundel of samengevat van je vakken.
Zelf dacht ik het niet nodig te hebben en vond het onzin om ruim 10 euro te betalen voor iets wat je 1x gebruikt. Maar vooral de samengevat boeken zijn heel handig! (Zelf heb ik die van economie). Veel examenbundels bevatten alleen oefenopgaven, zelf heb ik er een van geschiedenis en hier staan ook samenvattingen in. Voor alleen oefenopgaven kun je ook oudere examenbundels via marktplaats zoeken of lenen van iemand en zelfs via internet kunt je oefenopgaven maken. Daarom raad ik vooral de samengevat boeken aan! (Helaas zijn ze er niet voor elk vak).
Denk er ook aan dat je volgend jaar ook nog examenbundels kan verkopen, dus kun je weer iets van het geld terug krijgen!

Volgende week zal ik nog wat tips geven over leren voor je examens!

Hebben jullie al last van examenstress, nog lang geen examens of al examens gehad?

~ Romy

8 thoughts on “Examenstress?!?!

  1. Handige tips, vooral gewoon op vooraf werken. Zo moeten we voor school drie boeken lezen (allemaal in een andere taal natuurlijk) en er zijn nu nog klasgenoten die binnen een week die boeken uit moeten hebben =]

Geef een reactie

